Popular Post
Recent Post

Monday, November 12, 2007

The Chronicles of Narnia

Vooraleer een film in de bioscoop komt, zijn er reeds heel wat voorbereidingen aan te pas gekomen. Eén daarvan is het tot leven brengen van het verhaal op papier en daarvoor staat de production designer in. Voor de Narniafilms werd hiervoor een beroep gedaan op R.Ford.

Hier enkele voorbeelden van hoe men een idee in de film verwerkt :

The Beach - Cair Paravel Ruins

Op een bepaald ogenblik komen de kinderen aan in Narnia, nl. in Cathedral Cove. Hiervoor werd een plaats in Nieuw- Zeeland gevonden waar een natuurlijke rotsachtige boog een ideaal decor vormde. De kinderen gaan in een handgemaakte tunnel en komen door die rotsachtige boog op het eind van de tunnel op het strand. Zij zien beneden de klip ruïnes maar zijn zich niet bewust dat het de Cair Paravel Ruins zijn.

Cair Paravel - Treasure Room

De Pevensieskinderen ontdekken de ruins of Cair Paravel 1300 jaar nadat ze deze voor het eerste hebben gezien. De kinderen realiseren zich dat daar een schatkamer moet zijn en vermoedelijk moest Telmarines Cair Paravel bemachtigen om zo Narnia te veroveren. Maar waarom hebben zij deze schatkamer niet gevonden? Er moest dus een geheime deur bedacht worden om naar de schatkamer te kunnen gaan en deze werd achter de standbeelden verborgen. De schatkamer bevindt zich ondergronds, onder de grote zaal van Cair Paravel. De set werd eerste gewoon opgebouwd en pas later werd de schade aangericht. De vernieling van het kasteel moest de indruk geven dat de schatkamer zeer moeilijk bereikbaar was.

Trufflehunter's Cave

Voor het ontwerp van Trufflehunter's Cave is men vertrokken van een foto van het binnenste van een holle eik. Zo groeide het idee om de leefwereld van Trufflehunter onder een reusachtige boom te creëren.

Miraz Castle / Telmarine Village / Great Hall

In tegenstelling tot de gezelligheid in het huis van Trufflehunter ontwikkelde men een koude, grimmige sfeer in het kasteel. Aangezien de Telmarines uit een piratencultuur voortkomen, werd voor de bouw van het kasteel voor de Spaanse architectuur gekozen. De meeste details in het kasteel komen dus voort uit een uitgebreid onderzoek van kastelen in Spanje maar de locatie werd in Frankrijk gezocht, nl. Pierre Fonds Castle. Op de binnenplaats van kasteel werd dan in Spaanse stijl een eigen binnenplaats gebouwd. Telmarine Village is dan weer gebaseerd op een heuvelstadje die je in Spanje of Italië vindt.

In de grote zaal van het kasteel van Miraz zijn er twintig tronen voor de dertien overgebleven lords. Waar de andere zeven lords zijn, zullen we in The Voyage of the Dawn Treader tezien krijgen. We zien er beeldhouwwerken van een belangrijk dier uit de Telmarinescultuur nl. de adelaar.

The Bridge

Voor de bouw van The Telmarine bridge werd gekeken naar de brug die Julius Caesar bouwde om de Rijn over te steken toen hij de Germanen aanviel. De brug werd gebouwd in Slovenië over de rivier Soca, die met zijn stenen rivierbedding en zijn mooie blauwe kleur, zeer goed in Nieuw Zeeland zou passen waar reeds opnames werden gedaan.
The Telmarine Army moet de rivier via de brug oversteken, dus moest het ook in een praktische structuur opgebouwd zijn.

No comments:

Post a Comment