Popular Post
Recent Post

Wednesday, November 7, 2007

Een blik in het hart van PIXAR

Pixar komt van ‘pixel art’. Het computeranimatiebedrijf werd geboren als animatieafdeling van ILM (Industrial Light & Magic), de speciale effecten-onderneming van George ‘Star Wars’ Lucas. Die laatste bleek na een tijd niet meer geïnteresseerd in animatie en verkocht Pixar aan Apple om daar te functioneren als de ‘speeltuin’ van ceo Steve Jobs. Die was wat uitgekeken op computers en op zoek naar nieuwe uitdagingen. Intussen is Pixar uitgegroeid tot een miljardenonderneming met meer dan 1.000 mensen in dienst. Metro ging een kijkje nemen in het kloppende hart van de Amerikaanse animatietop in Oakland bij San Francisco. Wie aan Pixar denkt, denkt aan ‘Toy Story’, ‘Finding Nemo, ‘The Incredibles’ en ‘Ratatouille’, maar (de specialisten dan) ook aan John Lasseter, Andrew Stanton, Pete Docter, Joe Ranft, Lee Unkrich en Brad Bird. Met slechts een paar computers en veel creativiteit hebben deze mannen in 12 jaar het bedrijf tot het meest winstgevende in de filmindustrie doen uitgroeien. Meer nog, begin 2006 werd Pixar voorgoed een dochterbedrijf van Disney. Of was het andersom? Want Pixar-chef John Lasseter mocht meteen plaats nemen aan het hoofd van de animatieafdeling van Disney. Intussen heeft Pixar ook haar eigen gebouw, de Pixar Animation Studios. Het is een indrukwekkend complex met een centraal atrium, gebouwd op rubberen steunpilaren (beveiligd dus tegen eventuele aardbevingen in San Francisco). Wanneer je het terrein van P.A.S. betreedt, moet je eerst door een kleine triomfboog met daarboven de Pixar-letters zoals je die op de generiek van de films ziet. Een niet te misverstane hint naar de poorten van de oude Hollywood-studio’s. Links naast de poort en voor het gebouw merk je een openlucht amfitheater. Het pand zelf heeft vreemd genoeg wat weg van het Wijnegemse winkelcentrum, maar dan met één centraal atrium waar je op het gelijkvloers een balie met shop, een café, een restaurant en een bioscoop aantreft. Allemaal voor de mensen van het bedrijf. En voor wie geen zin heeft om te werken of te eten, is er nog altijd een basketbal- en een volleyzaal, een zwembad en een gym. Tamelijk indrukwekkend voor een ‘stranger from the outside’, zoals staat gedrukt op mijn toegangsbadge. In het atrium hangen overal grote en verschillende posterontwerpen van ‘Ratatouille’, het laatste afgewerkte product van het bedrijf. Voorlopig niets van de nieuwe films ‘Wall-E’ en ‘Up’.Wat wel opvalt, is dat het atrium een rustige indruk nalaat. «Er is een screening aan de gang,» vertelt een Pixar-medewerking, «van ‘Wall-E’». De (eerste montageversie van de) film werd zopas afgewerkt, maar zal waarschijnlijk na de vele kritische commentaren van medewerkers nog heel wat veranderingen ondergaan. Want dat is de sterkte van Pixar, het feit dat iedereen binnen het bedrijf zeer kritisch naar de producten mag kijken. Ik loop wat rond in het atrium en merk geen prikklokken. <<>> lacht een ander Pixar-mens, <<>> Een Pixar-collega beaamt dat: <<>> Alle aanwezige journalisten worden plots gevraagd om ons te begeven naar het bioscoopzaaltje. Daar zal de kortfilm ‘Your Friend the Rat’ vertoond worden in aanwezigheid van regisseur Jim Capobianco. Het gaat om een alweer briljant animatiefilmpje dat als extra op de ‘Ratatouille’-dvd zal gezet worden. Deze keer is de gebruikte techniek niet enkele computeranimatie, maar heeft men ook inspiratie gezocht bij klassieke 2D-animatie, live-actionbeelden en collage. In 11 minuten wordt op de meest geestige manier de geschiedenis van de verspreiding van de rat over de ganse wereld uit de doeken gedaan. Helemaal onder de indruk wil ik nu uiteraard meer te weten komen over de nieuwste langspelers ‘Wall-E’ en ‘Up’. Maar dan kijken de Pixar-mensen even naar de PR-verantwoordelijken. Zo van: “Wat mag ik zeggen?” Pixar geeft zijn geheimen niet gemakkelijk prijs. Je zou het kunnen vergelijken met de Golden Gate Bridge, het meest indrukwekkende wonder van San Francisco dat voor ons de hele tijd verborgen bleef in een dikke erwtensoep (ook met dank aan de bosbranden in Los Angeles). Maar een dag later licht John Lasseter in Los Angeles dan toch een heel klein tipje van de sluier. << ‘Wall-E’ is geregisseerd door Andrew Stanton, de maker van ‘Finding Nemo’, >> vertelt het Pixar-opperhoofd. <<>> Wees maar gerust dat ik op de eerste rij zal zitten.

Bron : Chris Craps

No comments:

Post a Comment