Volgens de investeerders van Donaldson was Mickey het symbool van de American Dream en deze bestaat volgens hen niet meer.
“Aan deze drastische beslissing is een uitgebreid marktonderzoek voorafgegaan”, zegt de nieuwe algemeen directeur Benoit Coquelet. “Daaruit bleek dat ons cliënteel nog steeds van onze stijl houdt: klassieke kledij met een hoge kwaliteit. Uit datzelfde onderzoek bleek dat de mensen nog wel van onze collectie hielden, maar dat ze liever geen Mickey meer op hun kledingstukken wilden. De kindjes houden nog van hem. Maar eens ze twaalf zijn, willen ze Mickey liever niet meer op hun trui.”
De uitleg daarvoor is volgens Coquelet eenvoudig. 'Mickey was destijds het symbool van The American Dream. Maar die is uit elkaar gespat. Vroeger was een reis naar Disneyland in Florida iets unieks. Nu ligt Disneyland op anderhalf uur rijden van Brussel. Ook mensen als George Bush zijn er verantwoordelijk voor dat ons beeld van Amerika niet meer is wat het was. En dan is er nog een andere verklaring : “Donaldson was destijds het eerste en lange tijd ook het enige Europese kledingmerk dat een licentieovereenkomst had met Walt Disney. Die exclusiviteit is er nu niet meer. Nu kan je ook in massaketens als C&A T-shirts met Mickey Mouse kopen. Waarom zou je daar bij ons 50 euro voor betalen, als je het daar voor 12 euro kan krijgen?” Om de betere kwaliteit misschien? 'Klopt, maar die is voor Mickeyfans ondergeschikt. Die kopen een kledingstuk alleen omdat het figuurtje erop staat. Ook dat hebben we onderzocht. Slechts 5 procent van onze klanten koopt Donaldson omwille van Mickey. Natuurlijk zullen we door onze beslissing klanten verliezen. Maar we zijn ervan overtuigd dat we er veel meer gaan winnen.”
No comments:
Post a Comment