Popular Post
Recent Post

Thursday, January 24, 2008

Een moordende Pooh-beer

Disney onderzoekt welke stappen het bedrijf kan ondernemen tegen Humo.

Het ‘onafhankelijk weekblad voor radio en tv’ drukte op z’n jongste cover een tekening af van ‘Winnie The Pooh’ die met een hamer ‘Knorretje’ tot bloedens toe bewerkt terwijl ‘Tijgetje’ en ‘Ieoor’ beduusd toekijken. “HUMO is hier duidelijk over de schreef gegaan”, zegt Gil Van Laer van Walt Disney.

“Die cover is ons inderdaad nogal opgevallen, en we waren op z’n zachtst gezegd not amused”, sneert Gil Van Laer, Managing Director van Walt Disney Motion Pictures en afgevaardigd bestuurder van Walt Disney Studio’s.

“Pooh is een evergreen die eerder al gecommercialiseerd werd, maar de setting waarin het nu gebeurt, is zonder meer wenkbrauwfronsend. Het lijkt dan ook dat degene die verantwoordelijk is voor de lay-out van het blad te ver gegaan is. Op dit moment circuleert de cover intern en het spreekt voor zich dat er een onderzoek komt. Hoe dan ook zullen we de verantwoordelijke om uitleg vragen.”

Jörgen Oosterwaal, hoofdredacteur van Humo, ziet hoegenaamd geen probleem. “Ik weet van niets”, lacht hij. “En dus is er ook geen probleem met die cover. Dit is een pure parodie, overigens heel mooi in beeld gebracht door onze tekenaar. Er zijn genoeg gelijkenissen om de verwijzing naar het origineel te bewaren, maar tegelijk neemt de setting ook voldoende afstand. Ik vind dan ook niet dat dit een afbreuk doet aan de oorspronkelijke figuren.”

Een moordende Pooh-beer moet dus zonder meer kunnen? Oosterwaal: “Het blijft humor hé. Als iedereen daar zo zwaar aan zou tillen, zou onze samenleving wel heel erg verzuurd zijn. Dit is ook niet de eerste keer dat we op deze manier iets illustreren: we hadden al voldoende cases in het verleden. Ik zal Disney dan ook met veel plezier te woord staan als ze om uitleg komen vragen.”

Bron : GVA

No comments:

Post a Comment