Disney, die net als andere mediabedrijven de afnemende groei van de reclame-inkomsten tracht te compenseren, is nu van plan, nadat het eerder 600 kaderleden uit de Amerikaanse themaparken een ontslagpremie aanbood, om zo’n 200 mensen te ontslaan in de tak van de media, namelijk bij ABC, om de kosten te drukken.
De mediareus is ook van plan om de 200 openstaande vacatures te bevriezen wat resulteert in reductie van 5% van het personeelsbestand van ABC dat zo’n 6500 tot 7000 mensen telt.
Disney zei vorige week nog dat het van plan was om de twee divisies van ABC, ABC Entertainment en ABC Studios, in een overkoepelende organisatie onder te brengen.
"Na het reeds nemen van harde beslissingen om onze bedrijven door de recessie te leiden, worden we nu geconfronteerd met de harde werkelijkheid waarbij de werkgelegenheid in het gevaar komt" zei Anne Sweeney, co-voorzitter van Disney Media Networks en president van Disney-ABC Television in een memo aan de werknemers.
"Dit was geen gemakkelijke beslissing en deze is zeker niet op 1,2,3 genomen. De getroffen mensen zijn onze vrienden en collega’s en we doen alles wat we kunnen om hen en hun familie om te helpen tijdens deze moeilijke tijden”.
ESPN, het sportnet van Disney, is ook van plan om 200 banen van de 5700 te elimineren. Deze bezuiniging werd woensdag door George Bodenheimer, ESPN en ABC Sports president bekendgemaakt.
Volgens ramingen die eind vorig jaar werden gemaakt zullen de Amerikaanse reclame-uitgaven tussen de 5 en 10 procent dalen in 2009.
Disney is de meest recente, maar waarschijnlijk niet de laatste, om ontslagen aan te kondigen.
No comments:
Post a Comment